FORGOT YOUR DETAILS?

تحصیل در کانادا

ویزای تحصیلی یکی از انواع ویزا های موقت کانادا است که متقاضیان واجد شرایط می توانند در مقاطع قبل از مدرسه تا تحصیلات عالیه به تحصیل د ر کانادا ادامه دهند شاید در بتوان گفت روش تحصیلی راهی برای اخذ اقامت محصلین یا دانشجویانی است که کانادا را بعد از تحصیل محل زندگی و کار خود قرا ر می دهند و این انتخاب با حمایت دولت های محلی و فدرال در جذب انها فراهم است
نکته مهم: بر اساس قوانین اداره مهاجرت افرادی که مشغول تحصیل در دوره های یکساله یا بیشتر هستند می توانند برای یک مرتبه اجازه کار در کانادا بر اساس مدت زمان تحصیل تا 3 سال دریافت کنند و این به موسساتی تعلق می گیرد که دارای DLI نامبر معتبر باشند که در ادامه توضیحات آن خواهد آمد .
در زیر شما می توانید شرایط تحصیل در هر مقطع را به تفکیک بررسی و در صورت نیاز به مشاوره یا اقدام فرم ارزیابی را تکمیل کنید.

متقاضیان می توانند از مقطع قبل از دبستان تا دبیرستان برای مدارس کانادا درخواست بدهند و در نهایت دیپلم کانادا را دریافت کنند . ادارات آموزشی هر استان برنامه مشخصی برای دانش آموزان خارجی متقاضی دارند و مدارس مشخصی در هر استان برای این منظور با کادر آموزش دیده مهیا شده است
سیستم انتخابی مدارس بر اساس سن متقاضی است بدین صورت که فرد از 5 سال تا 18 سال می تواند در این مدارس ثبت نام کند. شرط زبان در بیشتر این مدارس برای دانش آموزان ایرانی قرار داده نشده است و پیش نیاز های هر متقاضی بر اساس سطح زبان در طول تحصیل ارایه می شود.

انواع مدارس کانادا:

مدارس به دو نوع عمومی و خصوصی تقسیم می شوند مدارس عمومی دارای گستردگی مباحث قابل ارایه در درس ها و دروس اختیاری هستند و رتبه مدارس بر اساس امکانات و نتایج دانش آموزان دسته بندی می شود ولی بطور کلی مدارسی که برای دانش آموزان خارجی تعیین می شود از میان بهترین مدارس انتخاب می شود و امکان درس در کنار دانش آموزان کانادایی فرصتی است تا افراد خارجی ضمن یادگیری دروس به فرهنگ و رسوم کانادا هم آشنا شوند
مدارس خصوصی در اندازه ای کوچکتر به ارایه دروس می پردازند و عموما دارای محدودیت در ارایه دروس اختیاری و امکانات ورزشی و فوق برنامه می باشند و بخاطر هزینه های بیش از مدارس دولتی شاید ارایه موارد فوق برنامه هزینه زیادی را به خانوار ها تحمیل کند
کلیه مدارس دولتی و خصوصی نیازی به داشتن کد دی ال آی نیستند و مورد قبول اداره مهاجرت کانادا هستند ولیکن چون دانش آموز در این مقاطع اجازه کار ندارد مجوز کار آزاد بعد از تحصیل صادر نمی شود

هزینه های تحصیل :

هزینه تحصیل بطور میانگین در تمام ایالت کانادا در مقطع راهنمایی و دبیرستان 12500 دلار سالیانه و در مقطع دبیرستان 14000 دلار سالیانه می باشد و به این هزینه ها باید هزینه بررسی مابین 200-400 دلار و هزینه بیمه به میزان 900 دلار سالیانه و هزینه منزل 900 دلار ماهیانه و قیم که می تواند تا سالی 1500 دلار باشد را اضافه کرد ولی در مدارس خصوصی این هزینه به مراتب بیشتر و تا 30تا 50 درصد گرانتر خواهد بود.

Home stay Program

برنامه اسکان دانش آموز خارجی با خانواده های کانادایی است که دانش آموز در محیط کانادایی با خانواده ها زندگی می کند و این مراکز تحت نظر و بررسی ادارات آموزش و پرورش هر ایالت هستند و مورد بازبینی و سرکش قرا میگیرند
در این خانه ها دانش آموز دارای اتاق و تغذیه روزانه با اعضای خانواده می باشد که در بالا بردن سطح زبان و درس خارج از مدرسه مفید است و فرد خارجی احساسی مثل در خانه و با خانواده را تجربه می کند.

داشتن قیم در کانادا

دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی برای دریافت ویزای دانشجویی ملزم به داشتن قیم کانادایی هستند و این فرد می تواند از طرف مدرسه یا توسط خود اولیا مشخص شود و قیم مسئولیت دانش آموز را عهده دار می باشد و نقطه تماس مدرسه با دانش آموز در خارج از محیط درس است . فرد قیم باید دارای اقامت دایم کانادا و حداقل 25 سال سن داشته باشد و از سلامتی کامل جسمی و روحی مناسب برخوردار باشد در مواقعی که اولیا دارای آشنایی در کانادا نباشند این فرد توسط ادارات آموزش پرورش تعیین و هزینه ان توسط اولیا پرداخت می شود.

همراهی دانش آموز توسط والدین

اداره مهاجرت کانادا با علم و آگاهی از در کنار هم بودن خانواده ها به یکی از والدین برای همراهی با دانش آموز اجازه و ویزای مربوطه را صادر می کند و والدین می توانند در صورتی که نمی خواهند از سیستم Home Stay استفاده کنند با هم در کانادا حضور داشته باشند .
ویزای صادره در این برنامه از نوع توریستی چند بار ورود و بلند مدت می باشد

یکی از موسسات آموزشی که در بعد از مقطع دبیرستان مورد توجه همه است کالج ها هستند کالج موسساتی است که ارایه دهنده دوره های کاربردی و بازاری هستند در این موسسات متقاضیان حرفه و فنون مورد نیاز برای کار و کسب اجازت لازم را بدست می آورند.
کالج ها به دو دسته کالج های تخصصی فنی و کالج های فنی و علمی تقسیم می شوند کالج های فنی برای تدریس فنون خاص مثل برق و الکترونیک و سایر امور کاربردی مبادرت به جذب متقاضی می کنند ولی کالج های بزرگتر علاوه بر دوره های فنی مبادرت به ارایه رشته های تخصصی در مقاطع فوق دیپلم و یا لیسانس می نماییند مثل Humber college , George Brown که در ایران شناخته تر هستند و در این کالج ها می توان کلیه قابلیت ها را دید و با همکاری آنها با دانشگاه ها آنها دارای مقاطع لیسانس یا دارای دوره هایی هستند که فرد می تواند ادامه درس را در دانشگاه ادامه دهد .
کالج ها دارای طیف گستره ای در ارایه رشته های تکمیلی و بازاری برای متقاضیان ادامه تحصیل یا فارغ التحصیلان دانشگاه هستند بدین صورت که متقاضیان با هر مدرک تحصیلی می توانند دانش خود را به روز کنند و برای بازار کار آماده شوند

گستردگی کالج ها

بطور معمول در تمام ایالات کانادا تعدادی مناسبی کالج و موسسه آموزشی بر اساس جمعیت و نیاز بازار کار آن ایالات هستند و بصورت کاملا حرفه ای به کار مشغول هستند ولی با توجه به نیاز متقاضیان به صدور ویزا این موسسات باید به تاییدیه اداره آموزش کانادا رسیده و دارای DLI نامبر باشند و این از اهمیت ویژه ای برخوردار باشند چون متقاضی بتواند از فرصت دریافت ویزای کار و کار آموزی در کانادا استفاده کند
شرایط پذیرش کالج
پذیرش در کالج همیشه راحت تر از دانشگاه می باشد و شرط معدل و زبان در آنها انعطاف پذیری بیشتری نسبت به دانشگاه ها دارد به هر حال این به معنای کم ارزش بودن دوره ها و درس ها نمی باشد ولی این امکان را فراهم می نماییند تا افراد بتوانند تحصیلات تحصیلی خود را شروع و در صورت علاقه به ادامه تحصیل بتوانند این دروس را به دانشگاه ها منتقل کنند

انواع مدارک قابل دریافت از کالج

_ دیپلم کالج
_فوق دیپلم Associate degree
_ تحصیلات تکمیلی یا post graduate
_لیسانس

طول دوره در کالج بین 6 تا 4 سال می باشد که بستگی به نوع رشته دارد و نکته مهم داشتن کار ورزی یا co-op در بعضی رشته ها است که فرد را در کاریابی در کانادا موفق می کند.

هزینه ها

هزینه کالج به مراتب پایین تر از دانشگاه است و فرد در زمان کمتری برای بازار کار آماده می شود. بطور معمول هزینه کالج مابین 10 تا 15 هزار دلار است .
کالج ها که بطور معمول توسط دولت های محلی حمایت می شوند دارای برنامه کمک هزینه و پرداخت به شاگردان ممتاز و نمونه دارد و این برای شما بعنوان دانشجوی خارجی خیلی مفید است تا بتوانید از انواع و اقسام این کمک هزینه ها در طول تحصیل استفاده کنید.

دانشگاه ها بر اساس قوانین تحصیلی استانی اداره می شوند و دارای 81 دانشگاه عمومی و 14 دانشگاه خصوصی است که ارایه دهنده دوره های لیسانس تا دکترا هستند البته باید این نکته را گفت دانشگاه ها می توانند دوره های فنی و حرفه ای را با ارایه دیپلم برگزار کنند در زیر لیست این دانشگاه ها را خواهیم داشت .


دریافت لیست دانشگاهها (2870 دانلود ها)

 

شرایط پذیرش دانشگاه ها

دانشگاه دارای شرایط خاص در مقاطع و رشته های متفاوت هستند ولی بطور کلی در:
مقطع لیسانس به بالا:
_ فرد باید دارای نمرات متوسط به بالا یا معدل 15 به بالا
_ نمره آیلتس با کسب نمره کلی 6.5 آکادمیک ( البته امکان دریافت پذیرش مشروط بدون مدرک آیلتس در بعضی دانشگاه ها و رشته ها می باشد)
_ و شرایط خاص در رشته های فوق و دکترا که توسط دانشکده بیان می شود .

هزینه های دوره های دانشگاهی

دوره های دانشگاهی قیمتی بالاتر از کالج دارند و بطور میانگین سالیانه 16 هزار دلار کانادا به بالا است و به این هزینه ها می توان هزینه های بیمه و خدمات دانشجویی و اقامت را اضافه کرد.
دانشگاه ها دارای کانال های ارایه دهنده کمک هزینه تحصیلی مناسب تری از کالج ها می باشند و شما می توانید به یک یا چندین مورد بر حسب شرایط بعد از ورود مراجعه کنید
شرایط تحصیلی در دانشگاه ها

طبق قوانین اداره مهاجرت از سال 2014 دیگر نیاز به ارایه درخواست کار برای خارج از محیط دانشگاه نمی باشد و شما می توانید بطور معمول حداکثر 20 ساعت در هفته به کار خارج از دانشگاه در حین تحصیل مشغول شوید که این می تواند منبع درآمدی خوبی برای شما باشد بطور مثال با میانگین 12 دلار در صورت 80 ساعت کار در ماه شما درآمدی متوسط 960 دلاری در ماه دارید که برای تامین هزینه های زندگی شما کم و بیش می تواند کافی باشد.
با توجه به دوره های دانشگاهی که بیش از یکسال می باشد شما می توانید 3 سال اجازه کار در کانادا برای یادگیری و کسب تجربه داشته باشید و در صورت علاقه درخواست اقامت کانادا را بدهید.

نحوه دریافت پذیرش و اقدام

بطور معمول شما باید حداقل 6 ماه قبل از دوره تحصیلی مورد نظر مدارک خود را تهیه و برای بررسی به دانشگاه ارسال نمایید تمام مدارک غیر انگلیسی باید ترجمه و تایید دادگستری رسیده باشد و بعضی مواقع طبق درخواست تحصیلات قبلی شما باید طبق سیستم آموزشی کانادا باید معادل سازی شود طول دوره بررسی بطور میانگین 45-100 روز طول می کشد . پس از آن شما باید ضمن جمع آوری مدارک مالی و کاری خود از سفارت کانادا درخواست ویزای تحصیلی نمایید که این پروسه با توجه به الزام به انگشت نگاری می تواند تا 3 ماه طول بکشد پس اقدام به موقع برای ادامه تحصیل الزامی است.
برای سفارت دانستن قصد شما از ادامه تحصیل و تاثیر آن در آینده شغلی تان خیلی مهم است پس بنا براین توصیه می شود در نوشتن Recommendation letter and statement of purpose دقت لازم را مبذول دارید

بله مدارس هزینه سالیانه را یکجا دریافت می کنند و بر ان اساس به دانشجو ویزا تعلق می گیرد.

بله داشتن قیم کانادایی برای افراد زیر 18 سال اجباری است البنه این شرط برای مدارس به شرط حضور یکی از والدین حذف می شود ولی از نظر اداره مهاجرت امری اجباری است

خیر بر اساس نوع ویزای صادره که توریستی می باشد فرد اجازه کار ندارد.

اصولا بین 3-8 هفته برای دریافت پذیرش مدرسه زمان نیاز است و برای صدور ویزا نیاز به حداکثر 3 ماه زمان نیاز دارید پس هر چه زودتر اقدام بفرمایید.

مدارس اصولا در 2 نوبت سپتامبر و فوریه مبادرت به جذب دانش آموز خارجی می کنند و فرد می تواند از 6 ماه قبل درخواست خود را ارسال نماید.

بدون در نظر گرفتن موارد خاص مدارس اصولا نیاز به ترجمه نمرات دانش آموز در 2 سال قبل بعلاوه گواهی اشتغال به تحصیل و کارت واکسیناسیون دانش آموز بعلاوه فرم درخواست و توصیه نامه مدرسه برای شروع کار دارند ولی این مدارک می تواند در هر ایالت اضافه تر هم باشد که کارشناسان ما به اطلاع شما می رسانند.

بله دوره های Post Graduate و یا تکمیلی نیاز به داشتن مدرک 4 ساله دانشگاه یا کالج دارند و مفهوم کالج به معنی کم اعتبار بودن نیست و بیشتر مجوزات کار نیاز به مدارک کالج دارند.

شما برای دریافت اجازه کار بایستی حداقل یکسال دوره تمام وقت داشته باشید تا بتوانید یکسال اجازه کار بگیرید ولی اگر منظور شما از تحصیل دریافت اقامت هست دوره باید دوساله باشد.

تمامی استان ها تمایل خاصی برای جذب محصلین استان که یا دارای کار فرمای معتبر یا کار هستند دارند و بطور کلی شما می توانید با گذراندن دو سال تحصیل و 3 سال کار برای برنامه اکسپرس انتری به امتیاز مورد لزوم خواهید رسید.

کالج ها همانند دانشگاه ها بر اساس قدمت و تعداد کادر هیئت علمی دسته بندی می شوند و می توان این رتبه بندی را در هر استان داشت.

بسیاری از کالج ها دارای برنامه ها و توافقات خاص با دانشگاه ها برای انتقال نمرات دانشجویان از کالج به دانشگاه دارند و طول دوره تحصیل در کالج بعنوان مدت تحصیل و دروس مورد قبول دانشگاه لحاظ می شود.

TOP